Stránky

nedeľa 20. júla 2014

Cinder

Autor:  Marissa Mayer
Názov: Cinder
Séria: Měsíční kroniky
Diel: Prvý
Pocity po dočítaní: Fíha, parádna kniha. Ale rozprávky zvyknú končiť inak...

Nikdy by som si nemyslela, že nejaký autor/autorka, si vezme šablónku z príbehu o popoluške a prerobí to na futuristickú rozprávku, ktorá sa nekončí ako všetky rozprávky. Cinder je kyborg (z časti robot a z časti človek), ktorá žije so svojou poručníčkou a dvoma nevlastnými sestrami v Novom Pekingu. Svet je po štvrtej svetovej vojne, veda prudko pokročila, ľudia, androidi a kyborgovia žijú bok po boku. Dokonca existuje aj rasa žijúca na mesiaci. Cinder to má ťažké. Je mechanička, nepamätá si svoju minulosť, pretože po havárii vznášadla takmer neprežila a museli k jej telu pripojiť robotické časti, čím sa stala kyborgom. Náhradná rodina ju nemá rada a aj ostatný ľudia sa jej obávajú. Jej život sa zmení, keď jej stánok na námestí navštívi princ Kai. Našli ste tam tu spojitosť s popoluškou? Svet po štvrtej svetovej vojne ešte stále nie je v bezpečí. Pred rokmi vypukla choroba zvaná letumóza, na ktorú neexistuje liek a nakazený zomrie za pár dní. Pozemšťania sa obávajú mesačnej kráľovnej a jej ľudu, pretože dokážu manipulovať z ľudskou mysľou a všetko si podmaniť. Šepká sa o strašných veciach, ktoré kráľovná plánuje.

Keď som sa o knihe dozvedela, myslela som si, že to bude pekný príbeh na motív známej rozprávky, no škaredo som sa pomýlila. O tejto Cinder by ste deťom určite nečítali. Autorka sa s nikým nemaznala. Či
Cinder, alebo Kai, ich rodiny, malé deti, nikomu to spisovateľka nezľahčovala. Miestami som sa hnevala, že je to až príliš kruté, ale to preto, lebo som čakala rozprávku. Miesto toho som čítala perfektný príbeh plný akcie, zaujímavých postáv a tajomstiev. Áno tajomstiev, ktorých podstatu som zistila asi okolo strany 40. Neprekážala mi predvídateľnosť knihy. Síce som pointu odhalila hneď, ale ešte stále tam boli menšie zaujímavé tajomstvá, nad ktorými bolo treba uvažovať.

Postavy som si obľúbila. Cinder  je veľmi príjemná hrdinka. Princ Kai bol nie len sexi, ale aj pobral rozumu. Keď sa objavili problémy, riešil ich ako chlap. Staral sa o dobro celej krajiny a nie len o svoje vlastné. Androidka Iko bola zase veselá kopa železa a plastu, ktorá sa strašne vždy chcela stať človekom. Stále sprevádzala Cinder a pomáhala jej. Za zmienku ešte stojí Pivoňka, nevlastná sestra Cinder. Také malé zlaté dievčatko, chcela by som ju za sestru.


Celkový dojem z knihy je skvelý. Štýl písania sa mi páčil, príbeh ma veľmi zaujal a postavy ma neotravovali. Miestami to bolo kruté a veľmi smutné, ale nie všetky rozprávky musia končiť happyendom. Som zvedavá, ako to pôjde s mesačnou kráľovnou ďalej. Teším sa na ďalší diel, ktorý by mal byť s predlohou červenej čiapočky.


5 komentárov:

  1. Pekná recenzia :) Na knihu sa veľmi teším, minulý týždeň som si ju objednala, tak som zvedavá, aké to bude :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj aj by som ju chcela na poličku :) Mám ju len v čítačke :)

      Odstrániť
  2. Cinder jsem četla a neskutečně mě uchvátila :3

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jeeej nový vzhľad 8) pekná zmena 8)
    Pekná recenzia, už by som sa mala konečne do toho pustiť, dlho ma láka táto séria 8)

    OdpovedaťOdstrániť